·
Είναι ένα οnline
ελεύθερο λογισμικό που βασίζεται σε μία δυναμική οπτική γλώσσα προγραμματισμού.
Παρέχεται δωρεάν και χρησιμοποιείται σε μια ευρεία ποικιλία δράσεων εντός και
εκτός του σχολείου ανά τον κόσμο.
·
Έχει ως στόχο τη διδασκαλία
εννοιών προγραμματισμού σε παιδιά και εφήβους που θα τους επιτρέψει να
αφηγηθούν ιστορίες, να δημιουργήσουν
διαδραστικά παιχνίδια, κουίζ, κινούμενα σχέδια, βίντεο και μουσική.
·
Απευθύνεται κυρίως
σε μαθητές δημοτικού και γυμνασίου και μπορεί να αξιοποιηθεί σε διάφορα
μαθήματα (όπως μαθηματικά, γλώσσα, πληροφορική, κ. ά.).
·
Το Scratch έχει
αναπτυχθεί από μια μικρή ομάδα ερευνητών στο Lifelong Kindergarten
Group στο MIT Media Lab. Η διαδικτυακή κοινότητα του Scratch έχει πολύ
μεγάλη ανάπτυξη και έχει λάβει τιμητική μνεία στην κατηγορία Digital
Communities στο Prix Ars
Electronica 2008.Το
Scratch χρησιμοποιείται σε παραπάνω από 150 διαφορετικές χώρες και είναι
διαθέσιμο σε περισσότερες από 40 γλώσσες.
Η
δημοτικότητα του Scratch στην εκπαίδευση οφείλεται:
·
Στην ευκολία με την
οποία μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα: οι εντολές και οι δομές της γλώσσας προγραμματισμού είναι απλές και
μερικές τουλάχιστον είναι γραμμένες στην καθομιλουμένη, ενώ η δομή του προγράμματος μπορεί να σχεδιαστεί
όπως ένα πάζλ, με αποσπώμενα κομμάτια κώδικα που μπορούν να μετακινηθούν και
προσαρμοστούν μαζί.
·
Στην εύκολη
επαναχρησιμοποίηση κομματιών: στο Scratch όλα τα αλληλεπιδραστικά αντικείμενα,
γραφικά και ήχοι μπορούν εύκολα να εισαχθούν σε ένα νέο πρόγραμμα και να
συνδυαστούν με νέους τρόπους. Έτσι οι αρχάριοι μπορούν να λάβουν γρήγορα
αποτελέσματα και αποκτούν κίνητρο να προσπαθήσουν περαιτέρω.
·
Στη δυναμική μορφή
της γλώσσας προγραμματισμού που επιτρέπει σε αλλαγές του κώδικα ακόμη και κατά
τη διάρκεια της εκτέλεσης των προγραμμάτων.
Η
ενασχόληση με το Scratch αναπτύσσει:
• Χωρικές δεξιότητες (αντίληψη χώρου, προσανατολισμός)
• Γνωστικές δεξιότητες (μαθαίνω πώς να μαθαίνω)
• Τεχνολογικές δεξιότητες (προγραμματισμός, τεχνολογικός αλφαβητισμός)
• Κοινωνικές
δεξιότητες (εφόσον η εργασία είναι ομαδική ή έχει δυνατότητα δημοσίευσης)
Ειδικότερα, η ικανότητα κωδικοποίησης προγραμμάτων
ηλεκτρονικών υπολογιστών αποτελεί σημαντικό μέρος του γραμματισμού στη σύγχρονη
εποχή. Όταν οι άνθρωποι μαθαίνουν να κωδικοποιούν στο Scratch, μαθαίνουν
σημαντικές στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων, το σχεδιασμό έργων και την
επικοινωνία ιδεών.
Οι μαθητές ξεκινώντας από το μηδέν μπορούν να
κωδικοποιήσουν τις δικές τους διαδραστικές ιστορίες, κινούμενα σχέδια και
παιχνίδια. Κατά τη διαδικασία, μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά, να αιτιολογούν, να εργάζονται συλλογικά - βασικές δεξιότητες
για όλους στη σημερινή κοινωνία.